boeken, bookish talk, De Boekenvos, recensies

Recensie: Amok met Aliens (Arda Giz Avonturen) – Ünver Alibey

Ik vind nagenoeg alle boeken leuk, zolang er maar een vleugje magie, paranormaal of buitenaards inzit. Toen ik via uitgeverij de Boekenvos de kans kreeg om dit boek te lezen, twijfelde ik geen moment. Een jeugdboek vol met spannende avonturen en Aliens? Dat kon niet misgaan! Toen afgelopen weekend mijn boek voor het slapen gaan uit was, wist ik meteen welk boek het volgende boek zou worden. Dit boek.

Ik vind het lastig om een recensie voor dit boek te schrijven. Laat ik beginnen met alle positieve punten. De personages in dit verhaal zijn herkenbare jongeren, met herkenbare problemen, ook al wonen ze ergens anders op de wereld. Ik vond daarnaast ook de Aliens erg tof omdat ze anders waren dan de aliens die je normaal gesproken in boeken tegenkomt. Het is ook duidelijk dat er goed is nagedacht over wie ze zijn, waar ze vandaan komen en wat ze willen.

Het grote probleem is echter dat het soms moeilijk is om goed te begrijpen waar het verhaal nu eigenlijk over gaat. Met name de eerste twee delen voelen in het begin heel chaotisch aan. Het is duidelijk dat Arda Giz al avonturen voor dit seizoen gehad heeft en het is duidelijk dat daar zijn vriendenkring wordt voorgesteld. Daardoor krijgen we niet echt de kans om alle personages goed te leren kennen en hun onderlinge band te begrijpen.

Ik had daarnaast verwacht dat dit boek een afgerond avontuur zou zijn. Het boek belooft immers een volledig seizoen en een complete serie, maar aan het einde van het boek zijn er nog heel veel vragen onbeantwoord, is het probleem nog niet opgelost en is duidelijk dat we nog middenin dit avontuur zitten. Daardoor had ik niet echt een bevredigd gevoel. Maar, wellicht dat kinderen daar allemaal minder gevoelig voor zijn en gewoon kunnen genieten van de spannende avonturen.

Een gedachte over “Recensie: Amok met Aliens (Arda Giz Avonturen) – Ünver Alibey”

Plaats een reactie