aanraders, boeken, bookish talk, recensies, ZilverBoekenClub

ZilverBoekenClub: Mystanica – Dianne Arentsen

Een half jaar geleden heb ik op Fantasy Fest al naar dit boek staan kijken. Ik ben een lezer en ik vind het tof om me onder te dompelen in een verhaal, maar ik ben ook een schrijver en als schrijver vind ik het leuk om zo af en toe eens invloed te hebben op een verhaal. Ik vind het echter het allerleukste als ik allebei tegelijk kan zijn. Als ik als lezer in een wereld en verhaal ondergedompeld kan worden en vervolgens onderweg zelf wat keuzes kan maken. Na een half jaar twijfelen, nam ik het boek mee.

Dit is echt met afstand een van de allerleukste leeservaringen die ik de afgelopen jaren heb gehad. Het plan was om vanmiddag na het werk even een beginnetje te maken, maar al snel was ik zo verdiept in het boek dat het nagenoeg onmogelijk was om te stoppen met lezen. Ik moest de volgende keuze maken en de volgende keuze. Vooral omdat ik zo enorm benieuwd was welke invloed mijn keuzes zouden hebben en waar het verhaal heen zou gaan.

Wat enorm tof gedaan is, is dat het boek heel veel mogelijkheden biedt om langer of korter te lezen. Bepaalde omwegen in het verhaal voegen hier en daar een klein voordeeltje toe, als je tenminste genoeg energie hebt om ze te maken en de voordeeltjes te kopen, maar ook zonder krijg je volgens mij alle hoofdpunten van het verhaal mee. Wat niet wil zeggen dat je keuzes geen invloed hebben, met name de finale van het verhaal verandert wel degelijk op basis van eerder gemaakte keuzes.

Ik heb ook tijdens het lezen alleen maar meer en meer bewondering voor de auteur gekregen. Wat moet het ongelooflijk moeilijk zijn om zo’n verhaal te laten kloppen, om ervoor te zorgen dat de lezer alle belangrijke informatie meekrijgt, ongeacht de keuzes, maar er toch meerdere paden te bewandelen zijn. En in dit geval gaat het ook niet ten koste van details, emotie en beleving. Integendeel! Ik voelde me echt al heel snel deel van de wereld en het verhaal.

Wat mij betreft smaakt het enorm naar meer!

Plaats een reactie