aanraders, boeken, bookish talk, recensies, ZilverBoekenClub

ZilverBoekenClub: Bloed (Vertellingen van de Ondergang #1) – Kim ten Tusscher

Dit boek stond al een tijdje op mijn e-reader, maar ik wilde toch eerst de Lilith trilogie lezen, de serie die direct aan deze serie vooraf gaat. Mocht je tijd en zin hebben, voegt het denk ik ook heel veel toe om Jager en Prooi voor deze serie te lezen, maar ik bewaar die duologie tot ik klaar ben met deze serie. Na het lezen van Lilith was ik enorm benieuwd naar deze serie. Ik was nog benieuwder op welk punt we zouden beginnen. En deze week kon ik eindelijk in dit recensie-exemplaar duiken.

Aan de ene kant hebben we een flinke sprong in de tijd gemaakt ten opzichte van de Lilith serie, deze serie speelt zich tien jaar later af, aan de andere kant had ik het gevoel dat we alleen de stilte tussen de twee stormen in hebben overgeslagen en dus weer binnen komen vallen in het verhaal op het punt dat het weer interessant wordt. Een ding wist ik na de eerste hoofdstukken in elk geval zeker: deze oorlog wordt een stuk ingewikkelder en gecompliceerder dan de vorige.

Net als de andere boeken in deze wereld, wordt dit verhaal vanuit meerdere perspectieven verteld. Het toffe is dat deze perspectieven soms recht tegenover elkaar op het slagveld staan. Dat maakt het als lezer soms lastig om te bepalen wie je graag als winnaar uit de strijd ziet komen, je begrijpt namelijk heel goed waar iedereen vandaan komt en waarom ze doen wat ze willen doen, maar het maakt het ook heel interessant. Het maakt de oorlog namelijk veel minder zwart/wit.

Gedurende het boek wordt wel duidelijk dat de situatie behoorlijk ingewikkeld is. In eerste instantie lijkt het alsof een van de perspectieven niks met de andere perspectieven te maken heeft, maar als aan het einde de missende link onthuld wordt, verandert de hele situatie en wordt het speelveld enorm vergroot. En hoewel er in dit boek heel veel gevochten wordt, er veel oorlogstactiek besproken wordt en het echt om de strijd draait, maken nagenoeg alle karakters ook een hele mooie ontwikkeling door.

Ik kan niet wachten tot ik aan het volgende deel kan beginnen!

Een gedachte over “ZilverBoekenClub: Bloed (Vertellingen van de Ondergang #1) – Kim ten Tusscher”

Plaats een reactie