aanraders, boeken, bookish talk, recensies, ZilverBoekenClub

ZilverBoekenClub: Macht (Vertellingen van de Ondergang #2) – Kim ten Tusscher

Wie had gedacht dat ik ooit een epische fantasie, met als focus een langlopende oorlog, zou vinden die zo goed in mijn straatje zou passen? Wie had verwacht dat ik deze serie zo makkelijk weg zou lezen en zo graag zou verslinden? Wie had voorspeld dat deze personages een plekje zouden krijgen in mijn hart en daar nooit meer weg zouden willen? Ik ben dan ook enorm blij dat ik ook van dit tweede deel een digitaal exemplaar van de uitgeverij kreeg.

Wat ik zo enorm tof vind aan deze serie, is dat de auteur overduidelijk laat zien wat oorlog met mensen doet, wat de gevolgen zijn van een oorlog en dat er eigenlijk niet zoiets is als een winnaar van een oorlog. Dit boek voelt een beetje als een stilte tussen wat stormen in. Er wordt nog wel gevochten, maar op een andere manier en een andere schaal. Toch is de oorlog nog voelbaar in elk woord, elke zin en voor elk personage.

En hoewel we personages leren kennen aan alle kanten van het conflict, is het bijna onmogelijk om partij te kiezen. Alle personages hebben goede en slechte eigenschappen. Alle personages maken fout en verrichten heldendaden. Allemaal hebben ze hun eigen twijfels, hun eigen beweegredenen en hun eigen geloof. En juist daardoor kan ik al deze personages zo goed begrijpen. Ik snap waarom ze doen wat ze doen en denken dat zij het bij het rechte eind hebben.

Omdat dit verhaal zich met name bezighoudt met de nasleep van de gevechten in het vorige boek, zetten de personages geen hele grote stappen in hun ontwikkeling en hun persoonlijke plots. Maar, het is wel enorm duidelijk dat de auteur weer aan het opbouwen is. Onze personages zijn zich aan het bewegen. We weten op dit moment nog niet precies waarheen, maar we weten wel dat er nog heel veel interessants op ons wacht.

Een gedachte over “ZilverBoekenClub: Macht (Vertellingen van de Ondergang #2) – Kim ten Tusscher”

Plaats een reactie